گروپاژ

گروپاژ چیست ؟

« گروپاژ » یکی از اصطلاحات رایج در عرصه بازرگانی است که مربوط به جابجایی کالاست. در واقع گروپاژ به حمل‌ونقل خرده بارهایی گفته می‌شود که به دلیل حجم کم نیاز به فضای زیادی ندارند. اگر در عرصه تجارت فعالیت می‌کنید، آشنایی با این واژه برای شما ضروری است.

همان‌طور که پیشتر گفته شد، گروپاژ نوعی حمل و نقل بارهای کم‌حجم است؛ اگر شما  کالای مورد نظر شما به اندازه‌ای نیست که تمام فضای یک کانتینر یا کامیون را بگیرد، می‌توانید از این شیوه استفاده کنید؛ برای مثال حجم یک کانتینر ۲۰ فوتی، حدود ۳۵ مترمکعب است. اگر کالای شما به اندازه این فضا نباشد، شرکت‌های وارداتی که خدمات «فورواردی» ارائه می‌کنند، از شما هزینه بیشتری نسبت به حجم کالا دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه این هزینه برای صاحب کالا زیاد است و در عین حال افراد دیگری نیز بارهای کوچک و کم‌حجم دارند، شرکت‌های بازرگانی می‌توانند چند بار را تجمیع و همزمان ارسال کنند.

در این بارگیری گروپاژ، شرکت‌های حمل بار یا خدمات فورواردی، بار شما را تحویل می‌گیرند و هزینه آن را محاسبه می‌کنند. حمل‌کننده کالا هنگام جابجایی به شیوه گروپاژ، خرده بارهای مختلف را کنار هم قرار می‌دهد و در نهایت تنها یک رسید به صاحبان این کالاها ارائه می‌دهد. از سوی دیگر فقط یک بارنامه صادر می‌شود. یکی از مزایای جابجایی به شیوه گروپاژ این است که هنگام جابجایی چندین بار با یک وسیله نقلیه، هزینه کمتری پرداخت می‌شود.

گروپاژ

شما به عنوان صاحب کالا باید مراقب بسته‌بندی کالای خود باشید. اهمیت این موضوع هنگام جابجایی خرده بارها به شیوه گروپاژ بیشتر می‌شود؛ چون درصورت بسته‌ بندی نادرست، کالاها در مسافت طولانی آسیب می‌بینند؛ به همین دلیل صاحبان بار باید دقت بیشتری هنگام ارسال مرسوله خود داشته باشند. شرکت‌ های حمل ‌و نقل نیز باید استانداردهای لازم برای بسته ‌بندی بار را رعایت کنند تا از آسیب دیدن آن پیشگیری کنند.

انواع کانتینر

برای جابجایی هرچه بهتر کالا باید با انواع کانتینر آشنا باشید. یکی از انواع کانتینر، “FCL” است و کالاهای داخل این نوع کانتینر، مربوط به یک پروانه گمرکی هستند و اختصاصی محسوب می‌ شود.

کانتینرهای “LCL”: کالای موجود در این کانتینرها، به چند پروانه گمرکی مرتبط هستند؛ یعنی کالاهای بازرگانان مختلف در این کانتینر درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این نوع از کانتینرها با توجه به مترمکعب، به گروههای دیگری نیز تقسیم شده‌اند؛

کانتینرهای “HQ”: کانتینرهای ۲۰ فوتی که حدود ۳۵ مترمکعب هستند و به همین اندازه قابلیت بارگیری دارند،” HQ “ نام دارند.

کانتینرهای “FCL”: همچنین کانتینرهایی که به نام “FCL” شناخته می‌شوند برای بارگیری حدود ۷۰ مترمکعب فضا دارند.

درباره زمان تحویل بار به شیوه گروپاژ چه می‌دانید؟ این موضوع یکی دیگر از نکات مهم برای حمل بار به این شیوه است. در شیوه جابجایی کالا به شیوه گروپاژ، نمی‌ توان به سرعت بالا در تحویل بار اعتماد کرد. این موضوع در کنار سایر مزایای آن، نکته منفی محسوب می‌شود.

گروپاژ

گروپاژ نیز قواعد ویژه‌ای دارد و یکی از آنها مربوط به نوع کالاست. برخی کالاهای خاص مانند باتری، کابل، ماشین‌آلات دارای مشعل و کالاهایی که دارای استاندارد اجباری هستند، نباید به شیوه گروپاژ حمل شوند.

تاکید شده است که کالاهایی با استاندارد اجباری نباید در کنار کالاهایی که نیازی به به این نوع استاندارد ندارند، بارگیری شوند؛ علت آن نیز زمان ترخیص کالاست. کالاهایی که استاندارد اجباری ندارند، باید تا زمان ترخیص کالاهای با استاندارد اجباری در گمرک بمانند. این موضوع به ضرر شماست؛ چون ممکن است در همین فاصله زمانی کالای شما بازار فروش خود را از دست بدهد.

یکی دیگر از نکات مهم در جابجایی بار، چگونگی ارسال کالا، زمان تحویل و ترخیص آن اهمیت زیادی دارد. به جز این موارد باید چینش کالا در حمل گروپاژ را در نظر گرفت؛ این چینش باید باید به ترتیب کالاهایی باشد که نیاز به صدور مجوز دارند و زمان برای آنها در اولویت است. چینش بارها در گروپاژ نیز به متخصص با تجربه نیاز دارد.

کالاهایی که گروپاژ می‌شوند، دو نوع بارنامه دارند:

اولین بارنامه، مادر یا همان MASTER B/L است. این بارنامه توسط حمل‌کننده واقعی صادر می‌شود. علت صدور آن نیز عقد قرارداد بین حمل ‌کننده اصلی و تلفیق‌کننده بار است.

بارنامه دوم خود تلفیق‌گر یا  CONSOLIDATOR B/L نامیده می ‌شود. این بارنامه بر اساس دستور حمل‌ کننده هر کدام از فرستندگان( مشتری) صادر می‌ شود.